Schoolbezoeken | Bib

Schoolbezoeken | Bib

Bij de derde kleuterklassen en kinderen van het eerste leerjaar gebruiken we verschillende boeken, we spelen het memoryspel, het mini-zizospel met de dobbelsteen en gebruiken het Kamishibaitheater om te vertellen. Tijdens dit onthaalmoment in de Bib verwelkomen we graag de kinderen én hun (groot)ouders.

Voor het derde leerjaar spelen we het 'stapel op boekenspel'. Al spelend het aanbod en de spelregels van de Bib leren kennen. Dat is het opzet van het 'stapel op boekenspel'. De kinderen maken een tocht langs een spelbord met losse speelvlakken, werpend met een dobbelsteen wippen de kinderen van vakje tot vakje en winnen ze boeken door vragen te beantwoorden en opdrachten uit te voeren. Soms moeten ze een boete betalen of een boek laten herstellen en wordt hun stapel terug kleiner. De winnaar is de groep die aan het einde van het spel de meeste boeken heeft.

Kennismaken met de jeugdbib: vijfde, zesde en eerste jaar middelbaar onderwijs: We spelen het 'Trivial Pursuitspel'. Op een speelse manier de jeugdbib verkennen, leren zoeken op de computer, op de rekken, in boeken en naslagwerken. Spelers proberen de 6 nopjes, die bij 6 verschillende categorieën (Taal, Aardrijkskunde-Geschiedenis, Fictie, Kunst-Sport-Vrije Tijd, Wetenschappen en Bibliotheek) horen, te winnen door van elke categorie de vragen juist te beantwoorden. De groep die aan het einde van het spel de meeste nopjes heeft, wint. We spelen doorlopend: de ene groep hoeft dus niet te wachten tot de andere groep de vraag beantwoord heeft.

Andere leerjaren: Leerkrachten die aan andere leerjaren lesgeven en graag een bezoek aan de Bib brengen, kunnen zelf een rondleiding of werkopdracht organiseren in de Bib.

Object hiërarchie: 1 items